Από: SigmaLive

Μιχαηλίδου: Προτεραιότητα η δημιουργία ενός υγιούς σχολικού περιβάλλοντος

Μιχαηλίδου: Προτεραιότητα η δημιουργία ενός υγιούς σχολικού περιβάλλοντος
Δημοσιεύθηκε: Φεβρουαρίου 23, 2024-17:17 View: 28

Προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας είναι η δημιουργία ενός υγιούς σχολικού περιβάλλοντος, που θα παρέχει στα παιδιά ευκαιρίες ολοκληρωμένης σωματικής, συναισθηματικής, νοητικής και κοινωνικής ανάπτυξης, ανέφερε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση των ενεργειακών αναβαθμίσεων στο πλαίσιο του έργου ενεργειακής αναβάθμισης PEDIA, η οποία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στο Β΄ Δημοτικό Σχολείο Ιδαλίου. Στον χαιρετισμό της κατά την έναρξη της εκδήλωσης, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι η υλοποίηση του προγράμματος PEDIA, η οποία πήρε την ονομασία από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων Promoting Energy efficiency & Developing Innovative Approaches in schools, άρχισε το 2018, συμβάλλοντας στην επίτευξη σημαντικών μεταρρυθμίσεων και πολιτικών, που συνδέονται με την ποιοτική αναβάθμιση της Παιδείας, προσθέτοντας πως αποτελεί το πρώτο πρόγραμμα, το οποίο αποτυπώνει, με συγκεκριμένα μέτρα και μετρήσιμα αποτελέσματα, την προσπάθεια που καταβάλλει η Κύπρος σε επίπεδο εκπαίδευσης, προς την πράσινη μετάβαση και την αειφόρο ανάπτυξη. Σύμφωνα με την Υπουργό, το Πρόγραμμα PEDIA αντανακλά σε μια βασική προτεραιότητα του Υπουργείου σε σχέση με το νέο αναθεωρημένο Στρατηγικό Πλαίσιο για την Πράσινη Μετάβαση και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη 2030, που είναι η ποιοτική αναβάθμιση των σχολικών κτηρίων και η δημιουργία ενός υγιούς σχολικού περιβάλλοντος, που θα παρέχει στα παιδιά ευκαιρίες ολοκληρωμένης σωματικής, συναισθηματικής, νοητικής και κοινωνικής  ανάπτυξης. Αναφερόμενη στο Β΄ Δημοτικό Ιδαλίου, είπε ότι πρόκειται για ένα από τα πρώτα σχολεία τα κτήρια των οποίων έχουν αναβαθμιστεί σε κτήρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, μέσω της εφαρμογής σύγχρονων συστημάτων και «πράσινων» τεχνολογικών λύσεων, εξωραϊσμού του σχολικού χώρου, αλλά και ποιοτικής βελτίωσης των τεχνικών και άλλων λειτουργιών, μαζί με τα υπόλοιπα τέσσερα πρότυπα σχολεία, το Γυμνάσιο του Αγίου Δομετίου, το Δημοτικό Σχολείο Αγίων Τριμιθιάς, το Στ’ Νηπιαγωγείο Αγλαντζιάς και το Νηπιαγωγείο Αγίου Αντωνίου, τα οποία, όπως είπε, σχεδιάστηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε τα ίδια τα σχολικά κτήρια, πέραν από κτήρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, να καταστούν βασικά παιδαγωγικά εργαλεία τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Συμπλήρωσε πως το Υπουργείο έχει προχωρήσει, μαζί με το Ενεργειακό Γραφείο Κύπρου, στην προκήρυξη των διαγωνισμών για μετασχηματισμό, πριν από το τέλος του έτους, των επόμενων πέντε σχολείων, τα οποία θα αναβαθμιστούν σε κτήρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας, και τα οποία θα είναι τα Δημοτικά Σχολεία Ακρόπολης, Σταυρού και Σιας στην επαρχία Λευκωσίας, το Δημοτικό Σχολείο Καθαρής και το Νηπιαγωγείο Αγίων Αναργύρων στη Λάρνακα. Tο PEDIA είναι ένα έργο εμβληματικό για την Κύπρο και παράδειγμα αναφοράς για την Ευρώπη, συνέχισε η Υπουργός Παιδείας, προσθέτοντας ότι έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα ΘΑΛΕΙΑ, αντλώντας από αυτό 20 εκατομμύρια, με τα οποία θα ολοκληρωθούν τα πρώτα 25 σχολεία, ενώ σημείωσε παράλληλα ότι η αναβάθμιση των σχολείων δεν πρέπει να μετριέται και να αξιολογείται αποκλειστικά με τις εξοικονομήσεις ενέργειας, αλλά και με τη βελτίωση της ποιότητας και της θερμικής άνεσης στους εσωτερικούς τους χώρους. Κλείνοντας, η κ. Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι το Υπουργείο δείχνει με έμπρακτο τρόπο ότι η αλλαγή και η διαμόρφωση μιας νέας γενιάς πολιτών μπορεί να γίνει μέσω της επένδυσης στην παιδεία. «Η αλλαγή έρχεται μέσα από τα παιδιά μας και το έργο PEDIA είναι απόδειξη αυτού, ένα έργο που αξίζει τον σεβασμό και την υποστήριξη όλων μας. Σήμερα είμαστε όλοι εδώ για να μοιραστούμε μαζί το όνειρο που γίνεται πραγματικότητα», κατέληξε. Από την πλευρά της, η Επίτροπος Περιβάλλοντος Αντωνία Θεοδοσίου είπε ότι το έργo PEDIA συνδυάζει την προστασία και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος μέσα από τις ενεργειακές αναβαθμίσεις, επικεντρώνεται στη διασφάλιση ποιοτικών συνθηκών διδασκαλίας, ενώ παράλληλα καλλιεργεί και την περιβαλλοντική συνείδηση μέσω της εκπαίδευσης. Εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι τα σχολικά κτίρια αναβαθμίζονται με ολιστικές και επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις που έχουν ως σκοπό την εξυπηρέτηση των ίδιων των χρηστών των κτηρίων, μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικούς, αναβαθμίσεις που, όπως είπε, πρωτίστως, διασφαλίζουν τη θερμική προστασία των κτηρίων, προσφέροντας άνεση χειμώνα και καλοκαίρι, ποιοτικό φωτισμό και αέρα, ηχομόνωση και γενικότερα ποιοτικότερο περιβάλλον μάθησης και αναβαθμισμένη μαθησιακή διαδικασία. Προσέθεσε ότι η προώθηση της ενεργειακής απόδοσης και η ανάπτυξη σχετικών καινοτόμων λύσεων στα σχολεία συμβάλλουν σημαντικά στους γενικότερους περιβαλλοντικούς στόχους σε συμμόρφωση και με την Εθνική στρατηγική για την Ενέργεια και το Κλίμα, με την υιοθέτηση τέτοιων αειφόρων πρακτικών, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα όπως είναι τα σχολεία, να αναδεικνύει τα οφέλη της εφαρμογής τους στην κοινότητα, εμπνέοντας τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις για να ακολουθήσουν. Είπε επίσης ότι αυτή η αλυσιδωτή επίδραση θα δημιουργήσει μια συνειδητοποιημένη κοινωνία φιλικότερη στο περιβάλλον και παράλληλα ενισχύει τους στόχους για την πράσινη μετάβαση, η οποία αφορά σε σειρά βημάτων, όπως η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, η εφαρμογή πρακτικών, που προστατεύουν το περιβάλλον και μειώνουν τις επιβλαβείς επιπτώσεις στη φύση, η ενθάρρυνση της αποφυγής, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, η ελαχιστοποίηση και βιώσιμη διαχείριση αποβλήτων, η αποφυγή εξάντλησης των φυσικών πόρων, η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, η προστασία της βιοποικιλότητας, και άλλα πολλά – που μπορούν να οδηγήσουν σε μια κοινωνία που θα έχει ενσωματώσει τις αρχές τις βιωσιμότητας και περιβαλλοντικής ευθύνης σε όλους τους τομείς της ζωής, σε ένα καλύτερο μέλλον. «Το Γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος και εγώ προσωπικά, θα είμαι αρωγός σε κάθε πρωτοβουλία και δράση που έχει στόχο μικρές ή μεγάλες αλλαγές για την προστασία του περιβάλλοντος που θα είναι προς όφελος όλων εμάς, της κοινωνίας και του πλανήτη μας», κατέληξε η κ. Θεοδοσίου. Στη δική του παρουσίαση, ο ∆ιευθυντής του Ενεργειακού Γραφείου Κύπρου και Συντονιστής του προγράμματος PEDIA Σάββας Βλάχος, είπε πρόκειται για ένα έργο Τεχνικής Βοήθειας µε συντονιστικό φορέα το Ενεργειακό Γραφείο Κύπρου και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως ανέφερε, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τη χρηματοδότηση είναι η ενεργειακή αναβάθµιση 25 σχολικών κτηρίων σε Κτήρια Με Σχεδόν Μηδενική Κατανάλωση Ενέργειας και η κινητοποίηση επενδύσεων πέραν των 7,5 εκατοµµυρίων ευρώ, Παρουσιάζοντας τα αποτελέσµατα των ενεργειακών αναβαθµίσεων στα πρώτα πέντε σχολεία, και ενόψει της προκήρυξη των επόμενων πέντε, ο κ. Βλάχος είπε ότι το έργο PEDIA έχει καταφέρει να συµπεριληφθεί στο πρόγραµµα ΘΑλΕΙΑ των Ταµείων Συνοχής και να χρηµατοδοτηθεί µε 20 εκατοµµύρια ευρώ. Σημείωσε ακόμη ότι έχει αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο στόχος του PEDIA για τη βελτίωση των σχολικών κτηρίων στο πρότυπο του Κτηρίου µε Σχεδόν Μηδενική Κατανάλωση Ενέργειας, περιλαμβάνοντας παρεµβάσεις όπως η θερµοµόνωση κελύφους, η θερµοµόνωση και στεγανοποίηση επίπεδης οροφής (ανεστραµµένο σύστηµα), η εσωτερική θερµοµόνωση της ψευδοροφής και η αντικατάσταση υφιστάµενων κουφωµάτων (νέα θερµοµονωτικά παράθυρα και πόρτες). Συμπλήρωσε ότι στις παρεμβάσεις συγκαταλέγονται επίσης επιδιορθώσεις υγρασιών και βαφής εσωτερικών επιφανειών, η αγορά και τοποθέτηση προκατασκευασµένων αιθουσών, η αντικατάσταση υφιστάµενου φωτισµού µε νέα φωτιστικά τύπου LED, η αντικατάσταση υφιστάµενων εξαεριστήρων, η επιδιόρθωση και συντήρηση υφιστάµενων σκιάστρων, η εγκατάσταση Πράσινης Οροφής και διάφορες φυτεύσεις. Σχετικά με τα αποτελέσµατα των παρεµβάσεων στα πρώτα πέντε σχολεία, ανέφερε ότι οι εξοικονοµήσεις ενέργειας κυμαίνονται μεταξύ 52% και 84%, χαρακτήρισε τη βελτίωση στη θερµική άνεση και την ποιότητα στο εσωτερικό των αιθουσών ως εξαιρετική, σε βαθµό που περιορίζονται σηµαντικά οι ανάγκες για θέρµανση και κλιµατισµό, ενώ σημείωσε επίσης ότι στα θετικά του προγράμματος συμπεριλαμβάνεται και το γεγονός ότι οι ανακαινίσεις στα πρώτα πέντε σχολεία είχαν διάρκεια µόλις οκτώ µήνες, χωρίς καθυστερήσεις αλλά και χωρίς συµβιβασµούς στην ποιότητα του τελικού αποτελέσµατος. «Η εµπειρία και οι αναλύσεις που προκύπτουν από την αναβάθµιση των πρώτων πέντε σχολείων, αλλά και αυτών που θα προκύψουν από τα επόµενα 20, θα µας δώσουν τη δυνατότητα, σε συνεργασία µε το Υπουργείο, να καταρτίσουµε την µακροπρόθεσµη στρατηγική, ώστε σταδιακά να µετασχηµατιστεί ολόκληρο το σχολικό κτηριακό απόθεµα σε υψηλής ενεργειακής απόδοσης», κατέληξε ο κ. Βλάχος. Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, οι μαθητές και ο διευθυντής του σχολείου Χρίστος Γιασεμής καλωσόρισαν την Υπουργό Παιδείας και την ευχαρίστησαν για τη συνεισφορά του Υπουργείου στην ολοκλήρωση του έργου, ενώ μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού παρουσίασαν στοιχεία εκπαιδευτικού προγράμματος για την αξιοποίηση της ενεργειακής αναβάθμισης στο σχολείου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ακολούθησε ξενάγηση στις κτιριακές εγκαταστάσεις του σχολείου, παρουσία λειτουργών του Ενεργειακού Γραφείου Κύπρου, καθώς και εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου. Πηγή: ΚΥΠΕ

Read this on SigmaLive