Συμμετοχή του Υπουργού Παιδείας σε έκτακτη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα τη λειτουργία των σχολείων και τα προβλήματα που προκύπτουν εξαιτίας της πανδημίας

1 εβδομάδα πριν
ΝΕΑ ΚΥΠΡΟΣ | 

Συμμετοχή του Υπουργού Παιδείας σε έκτακτη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα τη λειτουργία των σχολείων και τα προβλήματα που προκύπτουν εξαιτίας της πανδημίας

Πρ. Προδρόμου: Η προσπάθεια που γίνεται από την πλευρά των δυο Υπουργείων και της Κυβέρνησης είναι για να εξασφαλίσουμε όσο το δυνατόν πιο εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και παρακολούθηση των μαθημάτων

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου συμμετείχε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα συζήτησης τη λειτουργία των σχολείων και τα προβλήματα που προκύπτουν εξαιτίας της πανδημίας.

Μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Προδρόμου σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ανέφερε: «Στη σημερινή έκτακτη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού έγινε ενημέρωση για τη διαδικασία χειρισμού της λειτουργίας των σχολείων και για τις διαδικασίες με τις αντικαταστάσεις/αναπληρώσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού που απουσιάζει.

Δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθούν πλήρως τα μέλη της Επιτροπής, και από τον Πρόεδρο της  Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, για τις πραγματικά πολύ δύσκολες, αλλά και αποτελεσματικές διαδικασίες που ακολουθούνται, αλλά και από τις διευθύνσεις του Υπουργείου για τον σχεδιασμό που έχει γίνει. Παρά τα προβλήματα είναι ευτυχές το γεγονός ότι μέχρι στιγμής έχουμε καταφέρει να έχουν όλα τα τμήματα εκπαιδευτικούς.

Ταυτόχρονα, έγινε ενημέρωση και από το Υπουργείο Υγείας και από το Υπουργείο Παιδείας για την πρόταση που έχει υιοθετηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο. Είναι μια πρόταση της Συμβουλευτικής Επιστημονικής Επιτροπής για να γίνονται πρόσθετοι διαγνωστικοί έλεγχοι σε παιδιά τα οποία διαπιστώνεται ότι είναι στενές επαφές, ούτως ώστε να μπορούν μετά από αρνητική διάγνωση, να παρακολουθούν τα μαθήματά τους στο σχολείο, με δεδομένο ότι θα παρακολουθείται η κατάστασή τους συνεχώς με διαγνωστικούς ελέγχους. Όπως έχει ήδη κοινοποιηθεί, αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Υγείας επεξεργάζεται τα πρακτικά ζητήματα για την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου. Θα έχουμε μια τελική πρόταση για την πρακτική εφαρμογή του μέτρου τη Δευτέρα. Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα στις 15:00 θα πραγματοποιηθεί μια κοινή σύσκεψη Υπουργείων Παιδείας, Υγείας, μαζί με τον επικεφαλής της Συμβουλευτικής Επιστημονικής Επιτροπής του Υπουργείου Υγείας, κ. Κωνσταντίνο Τσιούτη, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους οργανωμένους γονείς, για να γίνει ενημέρωση να ακούσουμε εισηγήσεις, ούτως ώστε να εφαρμοστούν οι τελικές αποφάσεις.

Η προσπάθεια που γίνεται από την πλευρά των δυο Υπουργείων και της Κυβέρνησης είναι για να εξασφαλίσουμε όσο το δυνατόν πιο εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και παρακολούθηση των μαθημάτων, φροντίζοντας ταυτόχρονα, με τις προδιαγραφές και τους κανόνες ασφαλείας που μας δίνει η ιατρική πλευρά, να έχουμε ασφαλή σχολεία. Δεν χρειάζεται εκνευρισμός. Πρέπει ήρεμα να δούμε πώς θα εφαρμόσουμε ιατρικά αποδεκτές λύσεις, πάντα με τη συμβουλή των Ειδικών, για να συνεχιστεί η λειτουργία των σχολείων με φυσική παρουσία.

Μιλώντας για τα σχολεία, θέλω να πω ότι σήμερα που είναι η πρώτη μέρα των αξιολογήσεων του Α’ τετραμήνου στα σχολεία βρίσκονται πέραν των 7.000 παιδιών της  Γ’ Λυκείου και του Γ’ έτους των Τεχνικών για να παρακαθήσουν στις εξετάσεις. Όλα έχουν κυλίσει ομαλά. Είχαμε βεβαίως κι ένα αριθμό απουσιών, παιδιά που είναι είτε κρούσματα, είτε στενές επαφές, είτε δεν παρουσιάστηκαν για άλλους λόγους. Αυτά τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία μετά τη συμπλήρωση της εξεταστικής περιόδου να παρακαθήσουν σε δεύτερη σειρά εξετάσεων. Η ουσία είναι ότι όλοι οι μαθητές και μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να αξιολογηθούν ισότιμα. Αυτός είναι ο σκοπός του Υπουργείου και του σχολείου.

Θα ήθελα επίσης να προσθέσω ότι σήμερα έχουμε αρχίσει, με πρωτοβουλία του Εθνικού Συντονιστή, το Έτος Νεολαίας. Η ΕΕ έχει ανακηρύξει το 2022 Έτος Νεολαίας. Δεν είναι κάτι συμβολικό, είναι κάτι ουσιαστικό, γιατί είναι πολύ καλά γνωστό ότι από τις συνθήκες της πανδημίας επηρεάζονται ιδιαίτερα οι νέοι μας. Συγκεκριμένα, επηρεάζονται τομείς όπως ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, αλλά και η εκπαίδευση, οι επαγγελματικές ευκαιρίες, άρα εύστοχα η ΕΕ στοχοθετεί το έτος αυτό ως Έτος Νεολαίας.

Θα πρέπει να δούμε με ποιους τρόπους θα στηρίξουμε, θα ενδυναμώσουμε αλλά και θα δώσουμε ευκαιρίες στη νεολαία στη βάση των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων με πρώτο στόχο την εξοικείωση και τη συμμετοχή των νέων μας στην ίδια την ΕΕ, αλλά και με άλλους κύριους στόχους όπως ο στόχος για ένα ψηφιακό αύριο, ένα “πράσινο” αύριο που είναι ζητήματα που πάνω απ’ όλα αφορούν τη νεολαία. Επενδύουμε στη νεολαία για ένα καλύτερο αύριο.

Η πρωτοβουλία του Εθνικού Συντονιστή, του κ. Παναγιώτη Σεντώνα, να διοργανωθεί ένα συμμετοχικό εργαστήριο στο οποίο συμμετείχαν τα συναρμόδια Υπουργεία, αλλά και εκπρόσωπος της Βουλής, εκπρόσωποι όλων των οργανωμένων φορέων της Νεολαίας, του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και άλλοι είναι ιδιαίτερα εύστοχη για να σχεδιάσουμε από κοινού τις δράσεις. Η ιδέα ήταν να έχουμε μια συμμετοχική προσέγγιση, ούτως ώστε να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα αλλά, πάνω απ’ όλα, να δώσουμε φωνή και ευκαιρίες στους νέους.

Θέλω να ελπίζω ότι παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς θα συμπληρώσουμε όλες αυτές δράσεις που σχεδιάζονται είτε από τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου, είτε από τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, είτε από τα Υπουργεία, για να στηρίξουμε πραγματικά και στην πράξη τους νέους μας», ανέφερε καταληκτικά ο Υπουργός Παιδείας.

Στη συνέχεια, ο κ. Προδρόμου απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.

Ερωτηθείς για τη σύσκεψη της ερχόμενης Δευτέρας, ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε: «Στην ουσία το ζητούμενο είναι να μας παρουσιάσει το Υπουργείο Υγείας τον τρόπο με τον οποίο θα διενεργείται ο πρόσθετος διαγνωστικός έλεγχος. Δεν είναι τίθεται διεκδίκησης από καμιά πλευρά. Αν πιστοποιείται ότι, με ιατρικά έγκυρο τρόπο, θα μπορούν τα παιδιά, μετά από διαγνωστικό έλεγχο, να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, αυτή την πρόταση δεν τίθεται περιθώριο να μην την αποδεχτούμε. Το θέμα είναι να βρεθούν οι πρακτικές διευθετήσεις, ώστε να διεξάγονται οι διαγνωστικοί έλεγχοι και αυτό να γίνεται αξιόπιστα. Να υπενθυμίσω ότι πριν τα Χριστούγεννα στη Δημοτική Εκπαίδευση γινόταν μια εβδομαδιαία διάγνωση, τώρα γίνονται δυο. Να υπενθυμίσω, επίσης, ότι το προηγούμενο σχολικό έτος δεν είχαμε διαγνωστικούς ελέγχους στη Δημοτική Εκπαίδευση. Αυτά τα επισημαίνω για να δούμε ότι η πορεία είναι δυναμική. Λαμβάνουμε συνέχεια τα μέτρα τα οποία μας εισηγούνται οι Ειδικοί και εμείς ως Υπουργείο και ως Κυβέρνηση, και με βάση την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, προσπαθούμε να υλοποιήσουμε τις εισηγήσεις που γίνονται από την ιατρική πλευρά. Δεν υπάρχουν δόγματα. Τη Δεύτερα θα συζητήσουμε, αλλά να μου επιτραπεί να πω ότι δεν είναι θέμα διεκδικήσεων, αιτημάτων, τοποθετήσεων είναι θέμα να υιοθετήσουμε μια έγκυρη λύση, η οποία θα συμβάλει, όσο είναι δυνατόν, στην απρόσκοπτη και στην καλύτερη λειτουργία των σχολείων. Δεν μπορεί από τη μια να ακούμε διαμαρτυρίες ότι έχουμε προβλήματα με τη στελέχωση και τις αντικαταστάσεις, και από την άλλη, προσπαθώντας να βρούμε ρυθμίσεις για την ομαλότερη λειτουργία των σχολείων, να μην είμαστε έτοιμοι να τις συζητήσουμε. Τον πρώτο λόγο νομίζω ότι θα πρέπει να τον έχει η ιατρική πλευρά και από κει και πέρα θα συζητήσουμε τα πρακτικά θέματα. Ήδη έχει φανεί ότι οι διαμαρτυρίες που ακούστηκαν μέχρι τώρα ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν να διενεργούν διαγνωστικούς ελέγχους ήταν αχρείαστες. Δεν τίθεται τέτοιο θέμα, παρότι είναι μια πρακτική που υπάρχει σε άλλες χώρες».

Στο σχόλιο ότι ο κ. Σιλβέστρος αναφέρθηκε σε πιλοτική εφαρμογή του μέτρου και κατά πόσον έχει ο ίδιος πληροφορηθεί για κάτι τέτοιο, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Αν δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά -τα οποία, παρότι υπήρξαν στενή επαφή κρούσματός, μετά από διαγνωστικούς ελέγχους που ικανοποιούν την ιατρική πλευρά- να  μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα και οι γονείς προτιμήσουν το παιδί να τεθεί σε αυτοπεριορισμό ως επαφή, μπορούν να το κάνουν, δεν θα επιβάλουμε κάτι. Αν μιλάμε για πιλοτική εφαρμογή υποθέτω ότι σχετίζεται με τους αριθμούς, με τη συχνότητα των κρουσμάτων, τον αριθμό των επαφών, τη γεωγραφική θέση των σχολείων. Αυτά τα μελετά αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Υγείας και δεν μπορώ, ούτε θα ήθελα, να προκαταλάβω ή να μαντέψω. Θα δούμε την τελική πρόταση. Εγώ θέλω απλώς να διαβεβαιώσω και να καθησυχάσω, όπου υπάρχουν ανησυχίες, ότι η πρόθεσή μας, όπως και του Υπουργείου Υγείας είναι να κάνουμε μια θετική πρόταση που δεν θα επηρεάσει την υγειονομική ασφάλεια αλλά θα δώσει καλύτερες δυνατότητες στα σχολεία, τα οποία δοκιμάζονται καθημερινά. Οι εκπαιδευτικοί και οι διευθύνσεις καταβάλουν τεράστιες προσπάθειες για τις οποίες η Πολιτεία είναι ευγνώμων. Συμβάλλουν και συντείνουν και δεν είναι τυχαίο ότι κρατάμε σχολεία σε λειτουργία. Άρα λοιπόν με αυτή την προσέγγιση είναι που θα πάμε τη Δευτέρα με εποικοδομητικές προτάσεις, από κει και πέρα θα ακούσουμε εισηγήσεις και σχόλια. Αν η πρόταση του Υπουργείου Υγείας θα είναι για πιλοτική εφαρμογή θα την εξετάσουμε».

Απαντώντας σε ερώτηση γιατί έχει ληφθεί Απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο, για το συγκεκριμένο μέτρο, αφού δεν ήταν ξεκάθαρο το πώς θα εφαρμοστεί, ο Υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Διότι ήταν εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιστημονικής Επιτροπής και η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ήταν για να εξετάσουμε την εφαρμογή. Σε αυτή τη φάση είναι που βρισκόμαστε. Δεν εξυπηρετεί η διαμαρτυρία ή η αντίδραση προτού γίνει η συγκεκριμένη πρόταση. Το ότι το Υπουργικό Συμβούλιο σε αυτή τη χρονική συγκυρία έσπευσε να λάβει απόφαση ήταν το σωστό βήμα. Πρέπει να προνοούμε. Τρέχει ο χρόνος αλλάζουν τα δεδομένα, η κατάσταση μπορεί να αλλάξει άρδην, άρα πρέπει να έχουμε ταχύτερες αντιδράσεις. Κάτι ανάλογο προσπαθήσαμε να κάνουμε και κάναμε και με τις αντικαταστάσεις. Αυτό που είπα στην Επιτροπή είναι ότι από τις 4 Ιανουαρίου, συμπεριλαμβανομένης έπειτα και της αργίας των Φώτων, αλλά και το σαββατοκύριακο πριν τη 10η Ιανουαρίου, στο Υπουργείο Παιδείας γίνονταν διαρκώς επιτελικοί σχεδιασμοί για την επαναλειτουργία και για τις αντικαταστάσεις. Από σχόλια που ακούγονται θα πω ότι κάποτε αδικούνται οι λειτουργοί του  Υπουργείου, οι διευθύνσεις των σχολείων με τις οποίες ήμασταν σε επαφή και όλοι οι άλλοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνται και καταβάλλουν πραγματικά υπερπροσπάθειες. Είναι άδικο γι’ αυτούς να ακούγονται αφοριστικές τοποθετήσεις ότι το ΥΠΠΑΝ δεν έκανε τίποτα.

Με την ίδια λογική προσπαθήσαμε και στο Υπουργικό Συμβούλιο, με βάση μια εισήγηση που κατατέθηκε να προβλέψουμε την ενδεχόμενη μεγαλύτερη ακόμα πίεση. Φαίνεται ότι οι αριθμοί είναι σταθεροί, άρα λοιπόν προσπαθούμε να έχουμε ένα σύνολο μέτρων τα οποία θα μας επιτρέψουν να διαχειριστούμε καλύτερα την πανδημία».

ΙΠ

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο