Από: SigmaLive

ΒΙΝΤΕΟ: Τι ισχύει για δικαιώματα και αποζημιώσεις στις αεροπορικές πτήσεις

ΒΙΝΤΕΟ: Τι ισχύει για δικαιώματα και αποζημιώσεις στις αεροπορικές πτήσεις
Δημοσιεύθηκε: Ιουνίου 10, 2025-16:38 View: 8

Στο Μεσημέρι και Κάτι φιλοξενήθηκε η Διευθύντρια Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Κύπρου Αναστασία Στυλιανίδου και συζήτησε το θέμα της χειραποσκευής στις προγραμματισμένες πτήσεις.   Αρχικά ανέφερε ότι, «Είχε γίνει μια συζήτηση την περασμένη βδομάδα στο συμβούλιο των Υπουργών, βασικά των κυβερνώντων μελών της Ε.Ε. Δυστυχώς όμως δεν έχει περάσει η οποιαδήποτε καινούργια ρύθμιση. Άρα τα πράγματα είναι όπως τα γνωρίζουμε. Αν το εισιτήριο μας περιλαμβάνει την χειραποσκευή τότε μπορούμε να την μεταφέρουμε στο αεροπλάνο. Ουσιαστικά μια τσάντα ή ένα μικρό σακίδιο, σε αυτές τις εταιρείες και κάποιες φορές είναι οι εταιρείες χαμηλού κόστους που τις περιλαμβάνουν. Είναι η πληρωμή της χειραποσκευής μας για να μπορέσουμε να την μεταφέρουμε μαζί μας στο αεροπλάνο. Άρα πάμε με τον ναύλο του εισιτηρίου μας, όπως τα γνωρίζαμε και προηγουμένως». Πρόσθεσε ότι, «το επόμενο διάστημα και ίσως θα πρέπει να επανέλθουμε με νέα πληροφόρηση στο ενδιαφερόμενο κοινό και εξαρτάται βέβαια από το ευρκοινοβούλιο αυτό που θα ψηφιστεί, θα αλλάξουν κανονισμοί που θα αναφέρουμε τώρα, όμως δεν είναι ότι θα γίνουν αλλαγές.  Θα γίνουν κάποιες αλλαγές στα αποζημιώσεις σχετικά με τα χιλιόμετρα. Θα βγουν αυστηρότερες πρόνοιες για τις αεροπορικές εταιρείες. Δηλαδή θα πρέπει να έχουν μόνο 14 μέρες να απαντήσουν στους καταναλωτές, ενώ τώρα βλέπουμε ότι αρκετές αεροπορικές εταιρείες μπορούν να σου πάρουν και μήνες να απαντήσουν στα αιτήματα των καταναλωτών. Άρα αυτά νομίζω θα τα δούμε εν καιρώ γιατί θα είναι και προς όφελος των καταναλωτών. Αλλά αυτό που προσπαθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να φέρει και το Συμβούλιο Μεταφορών των Υπουργών είναι να έρθει μια ισορροπία μεταξύ καταναλωτών και αεροπορικών εταιρειών.  Σχετικά με την καθυστέρηση στα παράπονα των πελατών η κ. Στυλιανίδου απάντησε, «Πρέπει να το αλλάξουμε είναι η αλήθεια, γιατί είναι προς όφελος των καταναλωτών.» Συνεχίζοντας αναφέρθηκε στι ενδεχόμενες ζήμιές στις χειραποσκευές και ποιος ευθύνεται. «Από τη στιγμή που η ίδια αεροπορική εταιρεία αναλαμβάνει να μεταφέρει την αποσκευή που καταναλωτή είτε την έχει πληρώσει είτε όχι, ουσιαστικά δίνεται το χαρτάκι ότι η αποσκευή μας είναι πλέον στην ευθύνη της αεροπορικής εταιρείας. Έχει ανταποκριθεί.  Άρα, λαμβάνοντας την εμείς όταν φτάσουμε στον προορισμό μας και δούμε ότι υπάρχει οποιαδήποτε ζημιά ή ακόμη δεν είναι αυτή η αποσκευή γιατί μας έτυχαν και αυτές οι περιπτώσεις τότε έχουμε κάποια δικαιώματα. Τονίζει ότι, «Αν είμαστε στον προορισμό μας το εξωτερικό και χρειαζόμαστε να λάβουμε οποιαδήποτε είδη πρώτης ανάγκης τ' αγοράσουμε και ερχόμενοι στο ταξίδι μας έχουμε 21 μέρες να υποβάλουμε τον παράπονο μας και να στείλουμε όλες τις αποδείξεις στην αεροπορική εταιρεία. Αν όμως τώρα παραλάβουμε την αποσκευή μας και υπάρχει οποιαδήποτε φθορά ή είναι καταστραμμένη εντελώς η αποσκευή μας έχουμε ένα διάστημα 7 ημέρων να υποβάλουμε τον παράπονο μας στην αεροπορική ενέργεια. Άρα τονίζουμε τα χρονικά περιθώρια που έχουν καταληκτικές γιατί σε περίπτωση έλλειψης αυτών των δύο περιθωριών,  δυστυχώς, η αεροπορική εταιρεία μπορεί να μας αρνηθεί. Το σημαντικό είναι και στις δύο περιπτώσεις ότι πρέπει να λάβουμε το έντυπο από το αεροδρόμιο,  ότι τόσο η φθορά, όσο και η καθυστέρηση της αποσκευής μας ανάλογα με την περίπτωση,  έγινε στο αεροδρόμιο και όχι περιμένοντας να κάνουμε οποιοδήποτε παράπονο, γιατί είναι δύσκολη η δικαιολόγηση του συμβάντος.» Για την αποζημίωση που δικαιούμαστε είπε. «Το σημαντικότερο που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας είναι το χρονικό περίθώριο των 14 ημερών, αν αυτή η ακύρωση γίνει 14 μέρες πριν την προγραμματισμένη μας πτήση. Τότε δικαιούμαστε το αντίτιμο του εισιτηρίου, αν δεν θέλουμε να πετάξουμε με την πτήση που μας προτείνει η εταιρεία που είναι η πιο κοντινή σε σχέση με την ακυρωμένη μας πτήση έχουμε επιπλέον και την αποζημίωση του κανονισμού που πάει ανάλογα με τα χιλιόμετρα της στήσης μας.  Ξεκινάει από 250 ευρώ, μετά στα 400 ευρώ και καταλήγει στα 600. «Αυτό είναι ένα άλλο θέμα που θα αλλάξει, αλλά θα ήταν καλό να μην αναφερθεί τώρα,  για να μην υπάρχει σύγχυσή στο τηλεοπτικό κοινό.»  Επίσης η κ. Στυλιανίδου κλήθηκε να απαντήσει στο θέμα των overbooked πτήσεων. «Αυτό που συμβαίνει είναι ότι, από τη στιγμή που η ίδια η νομοθεσία το περιλαμβάνει ως μία περίπτωση, γιατί έχουμε την ακύρωση της πτήσης, την καθυστέρηση της πτήσης, που θα την αναφέρουμε στη συνέχεια και την άδεια επιβίβασης. Αυτό είναι το overbooking, που ουσιαστικά, χάνεις την πτήση σου. Τότε μπορούμε να πούμε ότι είναι μία πρακτική που σε εισαγωγικά δικαιολογείται και από την ίδια την ένωση. Όπως ακριβώς το είχατε αναφέρει,  οι ίδιες αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει αρχικά να αναζητήσουν εθελοντές. Και στη συνέχεια, αν δεν βρέχουν οι εθελοντές, είναι μία δική τους επιλογή για το ποιοι θα μείνουν πίσω στη πτήση.Συνήθως δεν είναι πάρα πολλοί είναι 2-4 άτομα. Αυτό γίνεται γιατί δεν θέλει το αεροπλάνο να πάει άδειο στον προορισμό του ή γίνει κάτι έκτακτο ή ιατρικό θέμα που πρέπει να μεταφερθεί ένας ασθενής. Άρα οι λόγοι ποικίλουν φαντάζομαι ανάλογα με την περίπτωση. Το παράδειγμα που έχετε αναφέρει,  πολύ σύντομα γίνεται, ως επί το πλείστον, από την Ελλάδα, από την Αθήνα ή από τα πιο κοντινά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπου υπάρχουν πάρα πολλές πτήσεις για να μεταφερθούν οι επιβάτες στις επόμενες.  Αυτό που είναι πολύ ελκυστικό,  το να καθυστερήσω δύο ώρες στο αεροδρόμιο και να λάβω κάποιες φορές και ταυτόχρονα εκείνη την ώρα το ποσό των 250 ευρώ.» Υπογραμμίζει ότι, «Η καθυστέρηση είναι να φτάσουμε στον τελικό μας προορισμό στις τρεις ώρες, μετά από τρεις ώρες, ουσιαστικά. Και αναφέρουμε τον τελικό προορισμό γιατί πολλές φορές από την Κύπρο χρειάζεται να  λάβουν μία ενδιάμεση πτήση.  Άρα, αν υπάρξει καθυστέρηση στη πρώτη, για παραδείγμα προς Αθήνα και καλυφτεί αυτό το διάστημα των τριών ωρών μέχρι να φτάσουμε στον τελικό μας προορισμό. Δυστυχώς, δεν δικαιούμαστε οποιαδήποτε αποζημίωση. Σίγουρα, στις δύο ώρες,  οι αεροπορικές θα μας δώσουν αναψυκτικά φαγητό και τα λοιπά, υπο μορφή κουπόνιου.  Αν ξεπεράσουμε αυτό το ποσό, εννοείται ότι πελάτης μπορεί να το ζητήσει από την αεροπορική εταιρεία.» Η συζήτηση τελειώνει με το θέμα της διεκδίκησης των νόμιμων δικαιωμάτων του κοινού «Λοιπόν, καταρχήν πρέπει να υποβάλλουμε γραπτώς το παράπονο μας στην αεροπορική εταιρεία και όχι προφορικά.Αντιλαμβάνομαι, μπορεί να γίνουν συνομιλίες, έν ώρα που είμαστε στο αεροδρόμιο. Όμως, το επίσημο παράπονο που λαμβάνουμε που αφορά πτήση ή αποσκευή είναι προς την αεροπορική εταιρεία.  Δίνουμε ένα διάστημα τώρα που είναι και καλοκαίρι στις δύο με τρεις εβδομάδες περιθώριο στην αεροπορική εταιρεία και ανάλογα μπορεί να επικοινωνήσει και μαζί μας το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου ή την Πολιτική Αεροπορία,  που είναι η αρμίδια αρχή επιβολής του κανονισμού για να υποβαλλεί το παράπονο του  «Εμείς, ως Ευρωπαϊκό Κέντρο,  μπορούμε να αναλάβουμε και το κομμάτι των αποσκευών, γιατί η Πολιτική Αεροπορία μπορεί να αναλαμβάνει μόνο διαφορετικά θέματα πτήσεων ή θέματα του κανονισμού.  Άρα, κοντά μας, μπορεί να λαμβάνει την πληροφόρηση,  μπορούμε να προσφέρουμε τη φιλική διευθέτηση, δωρεάν εννοείται σε σχέση με το παράπονο του.»  Διαβάστε επίσης: Chat GPT: Προβλήματα για χιλιάδες χρήστες  

Read this on SigmaLive